دانستنی ها

سمپاش و انواع آن

آشنایی با انواع سمپاش و کاربرد آن ها

مطلوب‌ترین راهکار برای استفاده از سموم کشاورزی، سمپاش است، سمپاش‌ها با کنترل میزان و نحوه پخش سم موجب نابودی حداکثری آفات و همچنین حفظ و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی می‌شوند. صرفه‌جویی در زمان، بهبود کیفیت فرآیند سم‌پاشی و کاهش میزان مصرف سم نیز از دیگر مزایای سمپاش است. با م همراه باشید تا انواع سم پاش های را با هم بررسی نمائیم:


انواع سمپاش

سمپاش ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم:

۱٫ سمپاش دستی

برای سمپاشی مزارع یا باغ‌هایی با وسعت کم، از سمپاش دستی استفاده می‌شود، این سمپاش دارای عملکرد پیچیده‌ای نبوده و افراد مبتدی نیز قادر به استفاده از آن می‌باشند، سم پاش‌های دستی در دو نوع تلمبه‌ای و شارژی ارائه می‌شوند در نوع تلمبه‌ای پیستون داخل سیلندر به وسیله نیروی وارد شده توسط دست حرکت داده می‌شود و در نهایت سم توسط افشانک به سطح مورد نظر پاشیده می‌شود، در نوع شارژی با توجه به استفاده از باتری نیاز به استفاده از نیروی دست نمی‌باشد، البته امروزه سمپاش‌های دستی دوکاره با ویژگی سمپاش تلمبه‌ای و شارژی نیز تولید می‌شود.


۲٫ سمپاش پشتی موتوری

سمپاش‌های پشتی موتوری در ساختار خود دارای موتور بوده که سبب شده فرآیند پاشش با کیفیت بهتری انجام شود همچنین طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که کاربر می‌تواند آن را به صورت کوله در پشت خود قرار داده و عمل سمپاشی را انجام دهد.

سمپاش پشتی موتوری مناسب مزارع با وسعت کم و متوسط بوده و در نوع لانسی و اتومایزر ارائه می‌شود، نوع لانسی دارای موتور دو زمانه یا چهار زمانه می‌باشد که سبب تامین نیروی مورد نیاز پمپ می شود. پمپ در سمپاش پشتی موتوری با مکش سم و هدایت آن به سمت افشانک، موجب می‌شود سم با فشار ۱۰ اتمسفر تا ۸ متر پرتاب شود از مزایای این مدل می توان به وجود شیر فشار تعبیه شده بین پمپ و افشانک اشاره نمود که با بازگرداندن مازاد سم به مخزن موجب هم‌زدن سم می‌شود.

سمپاش پشتی موتوری اتومایزر، دارای عملکرد متفاوتی می‌باشد. موتور دو زمانه این سمپاش موجب چرخش پروانه می‌شود. پروانه سمپاش اتومایزر بادی با سرعت ۶۰ الی ۱۲۰ متر ایجاد می‌کند. سم با خارج شدن از افشانک در راستای جریان باد جابه‌جا شده و با برخورد به ذرات هوا به میزان ۴۰ الی ۱۵۰ میکرون ریزتر می‌شود. این فرآیند موجب انجام عمل پاشش با کیفیت بالاتری تا طول ۱۰ الی ۱۵ متر می‌شود.


۳٫ سمپاش زنبه‌ای

سم پاش‌های زنبه‌ای دارای سیستم انتقال بوده و هیچ مخزنی برای سم ندارند به همین دلیل ابتدا حجم مخزن با توجه به محیط و کاربری مربوطه تعیین و سپس خریداری می‌شود، موتورهای استفاده شده برای سم پاش زنبه‌ای در مقیاس کوچک الکتریکی و بزرگ احتراقی است که موجب شده بهترین گزینه برای مناطق صعب العبور باشند.


۴٫ سمپاش فرغونی

سمپاش‌های فرغونی با توجه به دارا بودن چرخ و موتور بنزینی مناسب استفاده در وسعت‌های بالا همچون رنگ کاری جداول و غیره می‌باشند. از جمله مواردی که در ارتباط با سم پاش فرغونی می‌بایست در نظر گرفته شود این است که با توجه به چرخ دار بودن، این نوع سمپاش مناسب مزارع نبوده و ممکن است موجب آسیب به محصولات شود، در برخی نمونه‌های این مدل، قابلیت نصب چندین شیلنگ به طور همزمان وجود دارد که موجب افزایش کارایی آن گشته است.


۵٫ سمپاش پشت تراکتوری

همان‌طور که از نام این نوع سم‌پاش‌ها مشخص است به صورت سوار شونده یا کششی به تراکتور متصل می‌شوند نوع کششی با توجه به دارا بودن چرخ به مال‌بند تراکتور متصل شده و بر روی شاسی آن، مخزن، همزن و غیره تعبیه شده است اما نوع سوار شونده فاقد چرخ بوده و به تراکتور متصل می‌شود، این مدل دارای نوع توربو لاینر نیز می‌باشد که توسط فن ذرات سم را بسیار ریز کرده و به سمت سطح مورد نظر پرتاب می‌کند.

امیدواریم به اختصار با سم پاش و انواع آن آشنا شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *